I min praksis i studieår 2 fikk vi studentene i oppgave å gjennomføre prosessorientert skriving med elevene på 3.trinn. Etter å ha gjennomgått ulike strategier for å komme igang med skrivingen med elevene (som for eksempel et tankekart, og " fisken" med en god innledning, hoveddel og slutt), startet elevene med skrivingen hvor tema var "hobby".
En av guttene, som var kjent for å være endel ukonsentrert , ville ikke skrive. Det virket som han hadde visse vansker med håndskriften, men var full av ideer om hva han kunne skrive. Det ble tre setninger, så gav han opp.
Dagen etter fortsatte vi med skrivingen, og gutten satt bare å så i luften eller forstyrret de bak seg. Jeg satte meg med han og snakket om hva han hadde gjort i det siste, om det var noe spesielt som hadde skjedd som han kunne skrive om. Deretter foreslo jeg at hvis han fikk skrive rett i Word, at han da måtte skrive minst en halv side. Eleven lyste opp og motivasjonen var tydelig på plass.
Da jeg etter en stund kikket på det han hadde skrevet, var en hel side fylt med en svært god historie. Da ringte klokka, men gutten ville fortsette å skrive!
Moro å se hvordan gutten endret sin motivasjon på flekken, da han kunne få fortalt sin historie uten å hemmes av skrivingen.
Jeg mener at håndskriften helt klart har sin viktige plass i norsken, men at man bør bruke skjønn for hva som er hensiktsmessig i forhold til oppgavelyden. Her var jo målet å lage en god og hel historie med bruk av ulike strategier. Hva mener dere er dette?
En av guttene, som var kjent for å være endel ukonsentrert , ville ikke skrive. Det virket som han hadde visse vansker med håndskriften, men var full av ideer om hva han kunne skrive. Det ble tre setninger, så gav han opp.
Dagen etter fortsatte vi med skrivingen, og gutten satt bare å så i luften eller forstyrret de bak seg. Jeg satte meg med han og snakket om hva han hadde gjort i det siste, om det var noe spesielt som hadde skjedd som han kunne skrive om. Deretter foreslo jeg at hvis han fikk skrive rett i Word, at han da måtte skrive minst en halv side. Eleven lyste opp og motivasjonen var tydelig på plass.
Da jeg etter en stund kikket på det han hadde skrevet, var en hel side fylt med en svært god historie. Da ringte klokka, men gutten ville fortsette å skrive!
Moro å se hvordan gutten endret sin motivasjon på flekken, da han kunne få fortalt sin historie uten å hemmes av skrivingen.
Jeg mener at håndskriften helt klart har sin viktige plass i norsken, men at man bør bruke skjønn for hva som er hensiktsmessig i forhold til oppgavelyden. Her var jo målet å lage en god og hel historie med bruk av ulike strategier. Hva mener dere er dette?
God praksisfortelling om hvor lite som skal til for å forløse læringsaktivitet. Skummelt å tenke på alt i skolen som kan blokkere. Å kunne se og tilrettelegge for hver enkelt er ei stor utfordrning for alle lærere. Det klarte du her godt.
SvarSlettJeg synes det var veldig bra at du lot han skrive på pc! Det er viktig at elevene føler mestring, og det gjorde jo denne eleven da han fikk bruke pc. Jeg mener det er viktig at en ser på hva som faktisk er målet for timen.
SvarSlettEt flott eksempel på tilpassa opplæring. Enig med både deg Ingrid og Stine i det at man må se på hva som er målet med læringsaktiviteten. Hvis denne gutten ikke fikk skrive på data ville han heller ikke fått vist hvor god han egentlig er på historieskriving fordi handskrifta hemmet han. Hadde derimot handskrift vært et mål i seg selv måtte han nok ha strevet med det, men da hadde det vært helt andre vurderingskriterier enn historien som ble lagt til grunn for læringsøkta, tenker nå jeg :)
SvarSlettJa, her kommer jo vurdering for læring inn, og hvilke mål læringsøkta har:-)
SvarSlett