onsdag 26. september 2012

Nynorsk i skolen

Eg har bitt meg merke i at dei siste åra, og spesielt denne hausten har debatten om nynorskens plass i skulen blussa opp att. Det månge spør seg er om nynorsk er nødvendig i dagens skule, eller om det bør vere eit valfag på lik linje med andre språk som spansk, tysk og fransk.
 Kor viktig er nynorsken for eleveane i dagens skule?

 Eg vil påstå at nynorsken har ein særskilt plass i den norske språkopplæringa, og gjev elevane eit breiare grunnlag for å forstå vårt eiga språk og opphav til korleis dialektar blir ivareteken og verdsette. Eg har ei forståing for at månge elevar i dagen skule kan føle at nynorsken er utan meining, og ikkje har noe for seg å læra. Dog desse argumenta, er nynorsken ein del av vår felles norske arv, og bør i framtida beholde sin plass i skulen. Som noko elevane må bryne seg på, men som på sikt gjer dei ein breiare plattform å jobbe vidare med når det kjem til å ha innsikta i vår felles historie og kulturarv.

8 kommentarer:

  1. Eg er einig med deg i at nynorsken har ein naturlig plass i skulen, og at den ikkje kan stillast på same linje som framandspråk.
    På ei anna side er eg ikkje nokon tilhengjar av at vi driv på med to norske skriftspråk. Eg synest vi anten skulle slått dei to språka saman, eller (og dette heller eg til) røyste over kva for eit vi skal bruke. Samstundes ville eg nok sakna det språket som vart røysta bort ... Det er som du seier: både bokmål og nynorsk er ein del av kulturarven vår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kjem med månge goe poeng når det gjeld nynorsken sin fremtid i skulen. Blant anna tykjer eg meg heilt enig i at det å kunne røyste om saka, og samstundes fremme eit demokratisk syn, er ei særskilt godt forslag.

      Slett
  2. Eg er også eining i at nynorsken bør behaldas i skulen, ettersom det er ein del av kulturarva vår. Likevel synast eg det er vanskeleg å ta stilling til kor stor del nynorsken skal ha i skulen. Vi veit jo kor viktig det er at elevane har ei tilknyting til det som skal lærast på eit eller anna vis, både når det gjelder motivasjon og ansvar for eiga læring. Det kan også komme i strid med den demokratiske skulen dersom vi skal «tvinge» elevar som ikkje har noko naturlig tilknyting til det nynorske språket i eigne auge, sjølv om vi som lærarar meiner dei bør ta vare på språket som ein del av kulturarva si. Eg havnar nok meir på den sia kor sidemål blir mindre omfattande i skulen, og kanskje også valfritt på ungdomskulen og vidaregåande.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Eg synest at nynorsk er eit fint og fargefullt språk som ligg mykje nærare vår eiga dialekt, i i alle fall der eg kjem frå. På den andre sida må eg seie meg samd med Ina at det kan vere eit problem for demokratiet i skulen for dei elevane som ikkje har noka naturleg tilknyting til nynorsk som språk. Dei elevane som strevar med nynorsken i skulen vil òg streve med motivasjon og selvverdet.
    Det er jo viktig at nynorsk blir teke vare på som språk i tilhøve til tradisjon og arv. Men då må det anten bli ein sammensveising av språka eller at det blir frivillig i form av valgfag.

    SvarSlett
  5. Jeg ble så inspirert av innlegget ditt så jeg valgte å blogge om det samme, bare fra mitt ståsted. Jeg mener at slik som verden har utviklet seg har vi større behov for å lære oss fremmedspråk og utvikle engelskkunnskapene våre. Tenk hvor mye elevene får igjen for det da de skal ut i jobb og behersker flere språk! Jeg ser større muligheter for fremtiden med fremmedspråk enn nynorsk. Når det er sagt er nynorsk et fantastisk vakkert språk, men nå må vi utvikle oss!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kan forstå at mange føler at nynorsk er en "utdatert" målform, og ikke lenger har noen plass sidestilt med bokmål. Og, ja, jeg er klart for mer fremmedspråk, og at elevene får rike kunnskaper og kompetanser på ulike språk! Dette er kjempe viktig og gir et trygt og sikkert grunnlag når elevene skal ut i verden og kanskje studere og reise mye i utlandet. Å motivere og inspirere elevene fra de er små, til å finne det meningsfult å lære språk er en viktig oppgave for lærerne. Samtidig mener jeg at nynorsken bør ha sin plass i skolen, gammeldags eller ei, men jeg tror det utvider og utvikler forståelsen av det norske språk.

      Slett
  6. Et søk på "nynorsk i skolen" gir mange treff til gode artikler eller debatter (blogger) om temaet. De fleste er for nynorsk, men mot sidemålsopplæring.

    SvarSlett